30 مهر 1398 ساعت 08:14

فایل های آموزشی

کلیپ های آموزشی

پوستر و پمفلت

 

دانستنی های مهم درخصوص تغذیه و روزه داری:

افطار:

  • بهترین وجه شروع، با آب ولرم است آب ولرم، اخلاطی که درطول روز درمعده جمع شده اند را می شوید و شستشوی ابتدایی معده و مجاری گوارشی از دهان تا معده انجام می شود
  • افطار را با مایعات گرم مانند چایی کم رنگ، آب جوش ویا شیر گرم به همراه خرما یا کشمش ، عسل و به طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید تا افت قند خون جبران شود . گلاب، هم برای تقویت معده و دهانه آن و همچنین تقویت روح و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.
  • خوردن کمی حلیم کم روغن ، فرنی یا شیربرنج برای شروع افطار خوب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آنها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید.
  • گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند (مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند)، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.
  • بدلیل حرارت بالای معده دراثر گرسنگی زیاد، وارد نمودن آب یخ و سرد درابتدا باعث تغییر ناگهانی حرارت معده و قبض یکباره معده و سردی شدید معده و ضعف معده می شود، همچنین مصرف آب خیلی گرم و جوش هم می تواند موجب افزایش حرارت معده شود.
  • در افطار باید مقدار غذا را تدریجا اضافه کنیم و از رقیق شروع کرده و به غلیظ برسیم همچنین باید غذا را به خوبی و به آهستگی بجویم.
  • سرعت غذا خوردن را نیز در هنگام افطار بایستی کنترل نمود . پیشنهاد می شود 15-20 دقیقه را برای افطار بایستی اختصاص داد تا در طی این مدت تنظیم احساس سیری توسط مغز صورت پذیرد.

سحر:

  • حذف سحری به خیال تاثیر روی لاغرشدن،کار درستی نیست چرا که باعث سوخت ناقص چربیها و تولیدکتون ها و ایجاد سردرد میشود.
  • سحری باید شامل یک وعده غذای کامل ، سبک و سرخ نشده باشد. حتماً میوه دربرنامه غذایی سحر باید گنجانده شود. حتما یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست نیز باید در وعده سحری گنجانده شود.
  • بهتر است از خرما، كشمش و کربوهیدراتهای پیچیده مثل نان سبوس دار و برنج و همچنین حبوبات استفاده كنيد كه به دليل اينكه قند موجود در آنها به تدريج در بدن مي‌سوزد، انرژي روزانه شما را كاملا برآورده مي‌كند و در بين روز دچار رخوت، بي‌حالي و سردرد نمي‌شوید.
  • وعده سحري قرار نيست شما را تا افطار سير نگه دارد چون در اين صورت روزه گرفتن بي‌معني است. آنچه كه مهم است استفاده از مواد غذايي و رژيم مطلوبي است كه در فعاليت‌هاي روزانه بدن خللي ايجاد نشود.
  • در وعده سحر حتماً از غذاهای گرم و تازه ، کم چرب، کم نمک ، کم روغن مصرف نمائید .
  • برای صرف غذا در هنگام سحـر به اندازه کافـی وقت بگـذارید و از تند خوردن و پر خوری پرهیز نمایید .
  • بلافاصـله بعد از صرف غذا نخوابیـد و برای بهبـود عملکـرد دستگاه گوارش، چند دقیقه پیاده روی نمایید .

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

منو
کتابخانه دیجیتال

دانستنی های غذا و دارو

آمار بازدید کنندگان سایت
109768
امروز
دیروز
این هفته
هفته گذشته
این ماه
ماه گذشته
همه روزه
170
126
1035
107097
5747
10036
109768

آی پی شما: 34.236.216.93
2019-10-22 08:14

Back to Top

Template Design:Dima Group