به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی سیرجان : دکتر حمیدشاهدادی معاون غذا و دارو این دانشکده یکی از تخلفات فراگیری که در برخی عطاریها وجود دارد تجویز و ارائه داروهایی است که در دو مقوله سقط جنین و ترک اعتیاد فراگیر شده است.

دکتر شاهدادی در ابتدا سامان دادن به وضعیت عطاریها را از جمله مواردی دانست که معاونت‌ غذا و دارو با جدیت تمام به آن اهتمام دارد ایشان بر این نکته تأکید داشتند که فروختن داروهای سقط جنین با توجه به اینکه یک داروی بیمارستانی است و به ازای پرونده بیمار و تجویز پزشک تحویل بیمارستان می گردد، در داروخانه ها سرپایی و غیر بیمارستانی یافت نمی‌شود! درصورت مشاهده و فروش غیر مجاز در داروخانه ها قاچاق محسوب می‌شود و داروخانه خاطی به کمسیون ماده ۱۱ و ۲۰ معرفی می گردد که در صورت اثبات با داروخانه های خاطی که اقدام به فروش این نوع از داروها کرده است طبق قانون بشدت برخورد خواهد شد تا درس عبرتی باشد برای سایر هنجار شکنها که با سلامت مردم بازی می کنند. دکتر شاهدادی در ادامه افزودند: موارد دست سازی که به صورت های مختلف در برخی عطاری ها ارائه می شود بعضا آلوده به مواد مخدر می باشد که این امر توسط کارشناسان ما در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو به اثبات رسیده است .طبق گفته دکتر شاهدادی معاون غذا و دارو عطاریها از صنوفی هستند که تنها مجاز به فروش محصولات خشک و مفرده اند و به هیچ عنوان حق مداخله در تجویز و فروش دارو را ندارند! با این حال متاسفانه هنوز مشاهده می‌شود برخی از عطاریها و داروخانه ها داروهای سقط جنین، داروهای شیمیایی، داروهای مخدر ، داروهای افزایش یا کاهش وزن غیر مجاز را به فروش می‌رسانند! که علاوه بر غیر قانونی بودن این اقدام از آنجا که هیچ یک از این داروها اصالت و تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند یقینا برای سلامتی عموم خطر آفرین خواهد بود . البته برنامه ریزی انجام شده در این زمینه درحالی صورت گرفته که تحقق آن بدون همکاری و تعامل سایر ارگانها مرتبط چندان موثر نخواهد بود.متاسفانه به رغم فعاليت هاي پیشگیرانه مراکز نظارتی در زمینه داروهای غیر مجاز این خود مردم هستند که سلامت خود را به خطر می اندازند مردم توجه داشته باشند که نباید داروهای سقط جنین، شیمایی ، و داروهایی را که برای کاهش یا افزایش وزن هستند را در عطاریها جستجو کنند. دکتر حمیدشاهدادی معاون غذا و دارو در ادامه بیان داشتند با عطاریها غیر مجاز و عاملین فروش و توزیع داروهای سقط جنین و دست سازی که بخواهد سلامت افراد و جامعه را به مخاطره بیندازد بشدت برخورد خواهیم کرد. ایشان در پایان از شهروندان سیرجانی خواست تا درصورت مشاهده هرگونه تخلف در داروخانه ها و عطاری ها مراتب را سريعا با سامانه پاسخگویی ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا بصورت حضوری و یا با شماره تلفن ۰۳۴۳۱۲۹۶۸۰۰ داخلی ۴۰۶،۴۱۱ اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل ها معاونت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی سیرجان در میان گذاشته تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به اداره آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني سیرجان مي باشد.

Template Design:Dima Group